Deschideţi calculatorul. Ok, dacă citiţi asta,
sunteţi deja pe net, cu calculatorul pornit. Deschideţi o nouă fereastră de
căutare. Alegeţi Google.
Scrieţi în căsuţa de căutare: „school is
making me” şi priviţi ce sugestii apar.
Priviţi-le bine.
Nu ştiu cum vă simţiţi voi, ştiu doar că pe
mine m-a întristat. Mult. Încerc să îmi amintesc cum era pentru mine
când eram mică. Ce simţeam când trebuia să merg la şcoală, cum mă simţeam
acolo... cum mi-ar fi plăcut să fie...
Nu mi-a plăcut şcoala. Mi-a plăcut să învăţ,
să citesc, să aflu, să ştiu – asta da. Şcoala – nu. Învăţătoarea mea din clasele I-IV era o doamnă bătrână (cred
că am fost ultima sau penultima generaţie de elevi de care s-a ocupat în
cariera ei) cu idei foarte clare despre cum „trebuie” să fie un copil. Din
nefericire (sau din fericire) n-am corespuns ideilor ei, aşa că a purtat o
adevărată cruciadă pentru a mă corecta. A folosit pedeapsa fizică, violenţa verbală, etichetarea, ameninţările,
umilirea în faţa părinţilor şi a colegilor. Aplica astfel de pedepse tuturor
copiilor „răi”. Am urât-o multă vreme pentru „brânză bună în burduf de câine”.
Mi-aduc aminte că, în inocenţa mea de copil am întrebat-o ce înseamnă asta. Şi
mi-a răspuns „eşti deşteaptă, dar degeaba, n-o să faci nimic cu deşteptăciunea
ta, pentru că eşti rea.”
Şi ca şi cum n-ar fi fost de ajuns, după ce am
scăpat de dânsa, în clasele V-VIII am avut parte de o dirigintă de matematică
care i-a continuat glorios metodele. Trist e că la vemea aia deja mă obişnuisem
cu astfel de metode, aveam parte din plin acasă de ele, aşa că nu i-o luam în
nume de rău când mai scăpa câte o palmă. La urma-urmei, eram printre cei mai
buni din clasă, la matematică, trebuia să fiu la înălţimea cerinţelor, nu?
Anii au trecut, am uitat cum se rezolvă
ecuaţiile de gradul n cu n necunoscute, însă amintirea palmelor şi vorbelor
grele m-a urmărit multă vreme.
Mai târziu, terminasem atunci deja cu şcoala,
am văzut la televizor un reportaj despre Şcoala Waldorf în România şi mi-am
dorit să aflu mai multe. Mi se părea extraordinar că există posibilitatea
alegerii. Mi-am dat seama că mă gândeam la şcoală ca la un rău necesar. Locul, instituţia, unde copiii sunt educaţi în lipsă de ceva mai bun. Ceva pentru care nu există alternative. Şi
m-am bucurat să aflu că, de fapt, există. Trebuie să existe o modalitate de a
ne căpăta cunoştinţele fără să plătim cu copilăria noastră pentru ele!
Ce-am învăţat în şcoală? Matematică, română,
istorie, geografie, fizică, chimie, biologie, economie politică... Mai ţin
minte ceva geometrie de bază, vreo câteva formule firave (nu-s prea sigură de
ele), nu ştiu aproape deloc geografie (doamna de geografie ţipa la mine când mă
scotea la hartă), ştiu ceva mai multă istorie (am avut un profesor de istorie
mi-nu-nat), ceva fizică (dar fără formule), chimie şi biologie am învăţat de
plăcere, aşa că mi-a rămas. Şi, bineînţeles, nu mai ţin minte niciun comentariu
la română. Am urât cu patimă economia politică, comunist-structurată în acea
perioadă... şi asta e tot ce îmi aduc aminte despre materia respectivă.
Ce mi-ar fi plăcut să învăţ la şcoală? Păi... şi matematică, română, istorie, fizică,
chimie, biologie, muzică, desen, câte puţin din toate, cât să mă facă curioasă,
să-mi dea impulsul de a studia singură. Fără economie politică, în orice caz nu
acea economie comunistă cu pretenţie de adevăr imuabil care ni se preda nouă pe
atunci...
Mi-ar fi plăcut ca toate acestea să fie,
cumva, doar nişte materii secundare. Cutare
copil ştie cine a descoperit insulina sau când a domnit Ştefan cel Mare? Bravo
lui!
Ştie el însă cum să se poarte atunci când i se
pare că este nedreptăţit? Ştie să spună ce doreşte fără să pretindă acest
lucru? Ştie să facă faţă frustrărilor fără să-şi îndrepte neputinţa asupra
celor din jur?
Personal, îmi doresc ca şcoala să pună mai
puţin accentul pe partea teoretică şi mai mult pe cea practică. Să noteze mai
puţin „performanţele” copiilor şi să-i sprijine mai mult. Să-i încurajeze mai
mult spre cooperare decât spre competiţie. Să-i înveţe să spună nu, atunci când
e cazul şi să le dezvolte încrederea în propriile lor capacităţi. Să-i înveţe
cum să asculte, nu cum să se supună. Cum să ceară, nu să pretindă. Cum să
inspire, nu să comande. Şi, mai ales, îmi
doresc ca şcoala să fie un loc în care ei să se simtă iubiţi şi ocrotiţi.
Cum mi-ar fi plăcut să învăţ la şcoalăă? Ehei, asta este cu totul o altă
întrebare. Cu adevărat importantă.
Ocazional, după terminarea şcolii, am
participat la mai multe cursuri şi work-shop-uri. Care credeţi că au avut mai
mult succes? Cele în care eram nevoiţi să stăm frumos în bănci şi să notăm ce
ne spunea profesorul, sau cele interactive? Reţineţi că nu mai vorbim de copiii
neastâmpăraţi, cu mintea la fotbal, jocuri pe calculator sau fete, care
participă la ore pentru că „aşa trebuie”, ci la adulţi care au ales de bunăvoie să participe la
respectivele cursuri. Şi chiar au plătit pentru ele.
Totuşi, atunci când cursurile nu reuşeau să le
capteze atenţia, i-am văzut pe adulţii respectivi foindu-se în scaun fără să-şi
găsească locul, vorbind între ei şi făcând glume pe seama profesorului sau a colegilor,
asemeni liceenilor, plictisiţi şi visând să fie în altă parte.
Şi i-am văzut şi implicaţi, participâd din tot
sufletul, dornici să înţeleagă şi să înveţe, tăcând atunci când era nevoie,
vorbind atunci când aveau ceva de spus, ascultând când vorbea vreun coleg, pe
rând, respectuos, atenţi, armonioşi, cooperanţi şi plini de vitalitate,
celebrând momentele petrecute împreună ca pe un prilej unic de relaţionare şi
cunoaştere.
Închipuiţi-vă acum că aţi alege să participaţi
la un curs extra-şcolar şi aţi da de un profesor care ar aplica metodele învăţătoarei
mele... Care ar fi reacţia voastră? Cine ar suporta să fie tratat astfel? Cine
nu s-ar gâdi că „trebuie să existe o altă medodă mai bună de a învăţa asta?” Cine
ar alege un astfel de curs?
Şi, atunci, de ce să îi obligăm pe copiii
noştri să suporte? Doar pentru că sunt mai mici şi nu au puterea să aleagă? Am
citit pe undeva că ghinda are încredere în ea că are tot ce îi trebuie pentru a
deveni stejar. La fel, am încredere în copiii noştri că au tot ce le trebuie
pentru a deveni Oameni Frumoşi. Mai degrabă decât să ne luptăm cu ei, căutând
să le corectăm defectele, am căuta să cooperăm, stimulându-le calităţile.
Visez la o lume în care şcoala să fie
orientată spre valori, relaţii şi comunicare, nu spre acumularea de informaţii.
Cum ar arăta programa unei astfel de şcoli? Ar fi o programă gândită în
colaborare, la elaborarea căreia ar participa atât profesorii cât şi părinţii
şi copiii. Nu ştiu ce materii ar cuprinde, ştiu doar că de pe listă n-ar lipsi
Comunicarea Nonviolentă.
De fapt, ar fi printre primele pe listă şi am
studia cu toţii, părinţi, profesori şi copii. Am renunţa la roluri şi am învăţa
unii de la alţii. Un adevărat Curs de
Cultivare a Păcii. Am învăţa împreună să devenim responsabili de atitudinea
noastră de zi cu zi. Am acorda igienei conştiinţei noastre cel puţin tot atâta
atenţie câtă acordăm igieniei fizice. Şi
cred că tocmai copiii, aşa mici cum sunt ei ar fi cei mai buni profesori. Se
pricep atât de bine să ne arate când împăratul e dezbrăcat...
Ar fi materia lor preferată!
Ana, e impresionant talentul tau de a spune lucrurilor pe nume. Reusesti operatii chirurgicale pe sufletul oamenilor. Iar asta e talent. Pur. Ce pot sa mai spun, creezi dependenta si m-am invatat sa deschid seara computerul si sa caut ce-ai mai scris. Esti necesara . Continua !
RăspundețiȘtergereMulţumesc mult.Continui, să ştii.
RăspundețiȘtergereDe fapt, scriu o carte. Creşte de mult în sufletul meu şi simt că aproape i-a venit vremea să se nască. :)